Innføring i OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger
Kontaktpunktet har utarbeidet en innføring i OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger. Den gjennomgår de seks trinnene i metoden aktsomhetvurderinger og tydeligjør hvilket ansvar virksomheter har for å opptre ansvarlig.
Et av hovedprinsippene i OECDs retningslinjer er at selskap skal bidra til en bærekraftig utvikling, og utføre aktsomhetsvurderinger for å sikre at de ikke bidrar til negativ påvirkning på mennesker, samfunn og miljø. Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger kan hjelpe selskaper å unngå og håndtere negative konsekvenser med hensyn til arbeidstakere, menneskerettigheter, miljø, bestikkelser, forbrukere og selskapets styresett, som kan relateres til selskapets operasjoner, leverandørkjeder og andre forretningsforbindelser. Hvis skader oppstår, skal selskapet stanse, forebygge eller avbøte, sørge for å gjenopprette der det er påkrevd, og rapportere om dette arbeidet.
Mange norske bedrifter ønsker å opptre ansvarlig, men det kan være utfordrende i praksis. Kontaktpunktets innføringsveileder i aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv er utarbeidet i samarbeid med sentrale norske aktører og gir en nyttig innføring i OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger.
Mange norske bedrifter ønsker å opptre ansvarlig, men det kan være utfordrende i praksis. Kontaktpunktets innføringsveileder i aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv er utarbeidet i samarbeid med sentrale norske aktører og gir en nyttig innføring i OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger.