Håndboken – hva og hvorfor?
Håndboken er laget for å hjelpe selskaper i utsatte sektorer til å bedre forstå om de er knyttet til risikoer når det gjelder leveinntekt og levelønn, og hva de i så fall kan gjøre for å påvirke dette.  Under følger noen nøkkelpunkter fra håndboken.

Hva er leveinntekt og leve­lønn?No alt text provided for this image
I februar 2024 avholdt den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) et ekspertmøte om lønnspolitikk, herunder levelønn. Dette var en historisk milepæl i arbeidet med å etablere konsensus om et konsept for levelønn, samt anerkjenne viktigheten av støtte til trepartsdialog og kollektive forhandlinger.

ILO beskriver levelønn som den godtgjørelsen en arbeidstaker i et bestemt område mottar for en standard arbeidsuke, og som er tilstrekkelig til å sikre en­ anstendig leve­standard for arbeideren og deres familie. Anstendig leve­standard inkluderer blant annet mat, vann, bolig, utdanning, helsevesen, transport, klær og andre nødvendige behov, inkludert beredskap for uventede hendelser.

En leveinntekt kan forstås som den netto årlige inntekten som kreves for en husholdning i et bestemt område for å oppnå en anstendig leve­standard for alle husholdningsmedlemmene. Den omfatter alle inntektskilder, ikke bare lønn, og tar hensyn til den totale husholdningsinntekten som er nødvendig for å dekke grunnleggende behov og noen valgfrie utgifter.

Leveinntekter og -lønninger i verdikjeder
Millioner av arbeidstakere verden over får betalt mindre enn det som må til for å oppnå en leveinntekt eller levelønn. Dette fører til fattigdom, som igjen kan føre til andre risikoer for menneskerettigheter. Minimumslønn er ofte ikke tilstrekkelig, spesielt i land med svake sosiale tjenester og arbeidstakerbeskyttelser. I landbruket og klesindustrien fører lave lønninger og utrygge arbeidsforhold til ytterligere utfordringer, spesielt for kvinner.

Aktsomhetsvurderinger på leveinntekter og -lønninger
Håndboken viser hvordan selskaper kan gjennomføre aktsomhetsvurderinger for å identifisere og håndtere negative konsekvenser relatert til inntekter og lønninger. Dette inkluderer konkrete steg for å sikre at arbeidere får betalt på en måte som dekker deres grunnleggende behov.

Meningsfullt samarbeid med interessenter
Det er viktig å involvere arbeidstakerrepresentanter, fagforeninger og kooperativer i dialogen om inntekts- og lønnsspørsmål. Engasjementet bør være toveis og skje gjennom hele arbeidet med aktsomhetsvurderinger. Trepartsdialog og kollektive forhandlingsprosesser er avgjørende for å tette lønnsgapet i leverandørkjeden. Selskaper bør være oppmerksomme på at mange arbeidere som har utilstrekkelige inntekter og lønninger, er ansatt uformelt og kanskje mangler formell representasjon.

Samarbeid på industri- og landnivå
Det er klart at globale leverandørkjeder spiller en nøkkelrolle når det gjelder å forbedre inntekter og lønninger, skape nye arbeidsplasser og øke produktivitet. Samtidig kan det være nødvendig med samarbeid mellom flere aktører for å sikre leveinntekter og -lønninger. Samarbeid kan blant annet skape synergier, redusere kostnader og styrke forhandlingene med myndigheter.

Enkeltselskaper har ofte begrenset innflytelse, og deres aktsomhetsvurderinger er bare en del av løsningen på problemet. Faktorer på globalt, sektorielt og nasjonalt nivå ligger ofte utenfor den enkelte selskaps kontroll. Globale utfordringer som inflasjon og klimaendringer påvirker arbeidstakere og familiene deres når det gjelder utilstrekkelige lønninger og inntekter. Håndboken illustrerer denne kompleksiteten og hvor viktig det er at andre, inkludert nasjonale myndigheter, iverksetter tiltak som legger til rette for leveinntekt og levelønn.

Her kan du lese håndboken: Handbook on due diligence for enabling living incomes and living wages in agriculture, garment and footwear supply chains | OECD.

Her kan du lese brosjyre med nøkkelpunkter på engelsk: OECD-Living-Incomes-and-Living-Wages-Handbook-Brochure.pdf.

Her kan du se opptak fra webinar der håndboken ble lansert: OECD Handbook on Living Income and Living Wage Due Diligence | OECD