Internasjonalt samarbeid
Den tredje hovedoppgaven til Kontaktpunktet er å samarbeide og dele beste praksis med OECD og de 50 kontaktpunktene i andre land.
Det er avgjørende for tilliten til kontaktpunktordningen at flernasjonale selskaper møter like krav og forventninger, uansett hvilket OECD-land de har røtter i.
Kontaktpunktene har imidlertid ulik organisering, ressurstilgang og status som utfordrer det prinsippet.
Deltakelse på internasjonale møter
En av Kontaktpunktets viktige oppgaver er å samarbeide med de 50 OECD-kontaktpunktene i andre land, og delta på OECDs forum og møter om ansvarlig næringsliv. I 2021 ble slike møter avholdt digitalt på grunn av koronapandemien. Kontaktpunktet hadde likevel glede av å delta på flere internasjonale arrangementer.
Rekordhøy deltakelse
Godt etablert nettverk
Viktig læringsverktøy
Oppdatering av OECDs retningslinjer?
OECD igangsatte i 2021 en prosess for å sikre at retningslinjene fortsetter å være den ledende standarden for ansvarlig næringsliv. Den såkalte «stocktaking»-prosessen har som mål å kartlegge nyere utvikling når det gjelder ansvarlig næringsliv, de viktigste måloppnåelsene, utfordringene for retningslinjene og den unike klagemekanismen som kontaktpunktordningen representerer, i tillegg til den internasjonale konteksten retningslinjene opererer i.
Statusprosessen har vært gjenstand for en internasjonal åpen høring, med innspill fra en rekke aktører, også norske – herunder organisasjoner som representerer arbeidslivets parter, sivilt samfunn og internasjonale organisasjoner som ILO, FN og GANHRI (den globale organisasjonen for nasjonale menneskerettsinstitusjoner).
Gjennom dette arbeidet har OECD kartlagt styrkene til retningslinjene og kontaktpunktordningen, utfordringer og mangler i forhold til internasjonal utvikling, og potensialet for forbedringer.
Tre temaer har vært særlig sentrale i prosessen:
- Er retningslinjene relevante og dekkende for alle områder for ansvarlig næringsliv – «fit for the issues»?
- Er kontaktpunktordningen i stand til å fremme retningslinjene og håndtere klager – «institutionally fit»?
- Er retningslinjene og OECDs arbeidsgruppe for ansvarlig næringsliv – WPRBC – i stand
til å plassere seg i sentrum av den internasjonale utviklingen på ansvarlig næringsliv – «fit for implementation»?
Prosessen vil fortsette gjennom hele 2022.