OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper om ansvarlig næringsliv beskriver hvilke oppgaver de nasjonale kontaktpunktene skal løse, og hvordan de skal drive sin virksomhet. For Norges kontakpunkt er dette nedfelt i et eget mandat fra den norske regjeringen.
Kort oppsummert skal Kontaktpunktet:
- Gjøre retningslinjene kjent og tilgjengelig
- Svare på henvendelser fra næringslivet, arbeidstakerorganisasjoner, sivilt samfunn og andre interessenter
- Behandle og bidra til å løse enkeltsaker om etterlevelse av retningslinjene. Ved endt mekling, eller der dialog eller mekling ikke fører frem, skal Kontaktpunktet offentliggjøre en slutterklæring om saken med anbefalinger til selskapet.
- Rapportere årlig til OECDs investeringskomité
- Dele erfaringer og diskutere saker og beste praksis med kontaktpunkter i andre land
- Etterleve FNs og OECDs kriterier for ikke-rettslige klageordninger
I tråd med 2022-mandatet fra norske myndigheter skal Kontaktpunktet også behandle klager relatert til Den internasjonale arbeidsorganisasjonens (ILO) erklæring om flernasjonale selskapers sosiale ansvar (se norsk versjon her).
Sentrale kriterier
I tråd med OECDs retningslinjer, kommentar 10 til Veiledende Prosedyrer for kontaktpunktene, skal alle kontaktpunkt kjennetegnes ved:
Synlighet
De tilsluttede regjeringene skal informere næringslivet, arbeidstakerorganisasjoner, NGOer og andre interessenter om det nasjonale kontaktpunktet. Regjeringene forventes å offentliggjøre informasjon om sitt kontaktpunkt og aktivt gjøre retningslinjene kjent (for eksempel gjennom å arrangere seminarer og møter som kan gjøres i samarbeid med ulike interessenter).
Tilgjengelighet
At kontaktpunktene er lett tilgjengelig er viktig for at de skal fungere effektivt. Kontaktpunktene besvarer alle legitime forespørsler om informasjon og håndterer også enkeltsaker effektivt og innen rimelig tid.
Åpenhet
Åpenhet bidrar til at kontaktpunktene oppfattes som ansvarlige og tillitvekkende. Det skal være åpenhet rundt kontaktpunktenes aktiviteter, men kontaktpunktene kan treffe hensiktsmessige tiltak for å sikre at forhandlinger er fortrolige i enkeltsaker.
Ansvarlighet
En mer aktiv rolle i å styrke retningslinjene – og den muligheten de rommer for å få hjelp til å håndtere vanskelige saker mellom selskapene og samfunnene der de driver virksomhet – vil bidra til at de nasjonale kontaktpunktenes virksomhet får offentlig oppmerksomhet. På nasjonalt plan vil også nasjonalforsamlingene kunne ha en rolle å spille. Kontaktpunktenes årsrapporter og faste møter innebærer en anledning til å utveksle erfaring og stimulere kontaktpunktene til å følge «beste praksis». Investeringskomiteen skal også holde meningsutvekslinger der det kan utveksles erfaringer og resultatet av kontaktpunktenes virksomhet kan evalueres.
