Levere klage
Alle som mener at en bedrift ikke etterlever OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper kan levere en klage til Kontaktpunktet. Det norske kontaktpunktet kan behandle saker der norske bedrifter er involvert, og saker som oppstår mot utenlandske bedrifter med virksomhet i Norge.
En klage må være skriftlig og inneholde:
- Navn og kontaktinformasjon til klager(e)
- Saklig begrunnelse for klagen. Det inkluderer en beskrivelse av forholdet, hvilken rolle innklagede har i hendelsen og en konkret henvisning til hvilke avsnitt i Retningslinjene klager mener ikke er etterlevd
- Så konkret og presis dokumentasjon som mulig
Dersom du vurderer å levere en klage til Kontaktpunktet, kan du kontakte sekretariatet ved eventuelle spørsmål. Benytt gjerne nedlastbart klageskjema. Ferdig utfylt skjema med vedlegg sendes til: oecdncp@mfa.no
Kontaktpunktet sine arbeidsspråk er primært norsk (bokmål og nynorsk) og engelsk, men vi kan bistå med oversettelser i tilfeller der klager ikke kan leveres på norsk eller engelsk.
Relevante lenker
- Veiledende klageskjema
- Råd til klagere fra OECD Watch
- Prosedyreregler
(Merk: Prosedyrereglene er ennå ikke oppdatert i tråd med de oppdaterte OECDs retningslinjer, men Kontaktpunktet følger i praksis prosedyrene i 2023-versjonen av OECDs retningslinjer.)