En klage må være skriftlig og inneholde:

  • Navn og kontaktinformasjon til klager(e)
  • Saklig begrunnelse for klagen. Det inkluderer en beskrivelse av forholdet, hvilken rolle innklagede har i hendelsen og en konkret henvisning til hvilke avsnitt i Retningslinjene klager mener ikke er etterlevd
  • Så konkret og presis dokumentasjon som mulig

Dersom du vurderer å levere en klage til Kontaktpunktet, kan du kontakte sekretariatet ved eventuelle spørsmål. Benytt gjerne nedlastbart klageskjema. Ferdig utfylt skjema med vedlegg sendes til: oecdncp@mfa.no

Kontaktpunktet sine arbeidsspråk er primært norsk (bokmål og nynorsk) og engelsk, men vi kan bistå med oversettelser i tilfeller der klager ikke kan leveres på norsk eller engelsk. 

Relevante lenker

 

Veiledende klageskjema

Råd til klagere fra OECD Watch

Prosedyrer for klagesaksbehandling
(Engelsk)

Merk: Norsk og samisk versjon blir lagt ut så snart oversettelsene er klare.