Norges kontaktpunktfor ansvarlig næringsliv Kontaktpunktet sprer kunnskap om OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv, behandler klagesaker og skaper arenaer for dialog og samarbeid. Om Kontaktpunktet OECDs retningslinjer OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper om ansvarlig næringsliv er anbefalinger fra myndigheter om hvordan selskaper kan opptre ansvarlig – uansett hvor de opererer. 52 land har sluttet seg til retningslinjene, som dermed dekker store deler av verdensøkonomien. Les de fullstendige retningslinjene VEILEDNING OG VERKTØY Ansvarlighet i praksis Helt sentralt i OECDs retningslinjer er anbefalingen til selskaper om å gjøre risikobaserte aktsomhetsvurderinger for å forhindre og rette opp negative konsekvenser for mennesker, samfunn og miljø. Flere aktører bistår næringlivet med aktsomhetsvurderinger. Som ekspertorgan sitter Kontaktpunktet med svar på hva som faktisk kreves. Vi har verktøyene! Foto: Fredrik Naumann / Felix Features Foto: Fredrik Naumann/Felix Features UNIK KLAGEORDNING Dialog og mekling gir resultater Kontaktpunktsystemet gir organisasjoner og enkeltpersoner et sted å henvende seg når de mener at et selskap har opptrådt i strid med OECDs retningslinjer. Hvordan sende inn en klage Ansvarlighet handler ikke om størrelse.Om selskapet er lite eller stort – alle må forholde seg til risiko for mennesker, samfunn og miljø. Nyheter Kontaktpunktet finner mangler i Telenors menneskerettslige aktsomhetsvurderinger i forbindelse med selskapets uttrekk fra Myanmar11. desember 2025Enkeltsak Mapuche-Williche vs Statkraft: Felles uttaling frå kontaktpunkta i Norge og Chile22. oktober 2025Bli med på høstens workshop i Oslo!9. oktober 2025Kontaktpunktet evaluert i OECDs Peer Review2. oktober 2025 Side 1 av 9 12345…9 Neste side → Se alle nyheter