En klage til Kontaktpunktet skal være skriftlig og inneholde en saklig begrunnelse – blant annet en beskrivelse av forholdet, henvisning til relevante deler av OECDs retningslinjer og hva man ønsker å oppnå.
Kontaktpunktet gjør så en innledende vurdering av om klagen tas til behandling basert på følgende kriterier:
- Hvem den berørte parten er, og partens interesse i saken
- Om saken er vesentlig og begrunnet
- Hvorvidt selskapet er omfattet av retningslinjene
- Om det er en forbindelse mellom selskapets virksomhet og saken som er reist i klagen
- I hvilken grad gjeldende lovgivning og/eller prosedyrer begrenser Kontaktpunktets mulighet til å bidra til en løsning og/eller til gjennomføring av retningslinjene
- Om behandling av saken vil kunne bidra til å oppfylle formålet med retningslinjene og til å styrke deres gjennomslagskraft
Hjelp og råd
Kontakt gjerne sekretariatet om du har spørsmål.
OECD Watch
OECD Watch er et internasjonalt nettverk av sivilsamfunnsorganisasjoner som jobber med å sikre at selskaper respekterer OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv. Les OECD Watch’ råd til klagere
Klageskjema
Benytt gjerne vårt klageskjema. Ferdig utfylt skjema med vedlegg sendes til oecdncp@mfa.no
Kontaktpunktets arbeidsspråk er primært norsk (bokmål og nynorsk) og engelsk, men vi kan bistå med oversettelser i tilfeller der klager ikke kan leveres på norsk eller engelsk.
RELEVANTE LENKER
OECDs database
Vil du vite mer om hva slags klager som behandles internasjonalt? OECD logger alle saker i en åpen database.
Klagesaker behandlet i Norge
Vil du vite mer om hva slags saker Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv har behandlet de sist årene?
Klagebehandling i 5 steg
Likebehandling av er et viktig prinsipp. Kontaktpunktet har klare prosedyrer for behandling av klagesaker.
