Hvordan sende inn en klage

En klage til Kontaktpunktet skal være skriftlig og inneholde en saklig begrunnelse – blant annet en beskrivelse av forholdet, henvisning til relevante deler av OECDs retningslinjer og hva man ønsker å oppnå. 

Kontaktpunktet gjør så en innledende vurdering av om klagen tas til behandling basert på følgende kriterier: 

  • Hvem den berørte parten er, og partens interesse i saken 
  • Om saken er vesentlig og begrunnet 
  • Hvorvidt selskapet er omfattet av retningslinjene 
  • Om det er en forbindelse mellom selskapets virksomhet og saken som er reist i klagen
  • I hvilken grad gjeldende lovgivning og/eller prosedyrer begrenser Kontaktpunktets mulighet til å bidra til en løsning og/eller til gjennomføring av retningslinjene  
  • Om behandling av saken vil kunne bidra til å oppfylle formålet med retningslinjene og til å styrke deres gjennomslagskraft 

Hjelp og råd

Kontakt gjerne sekretariatet om du har spørsmål.

OECD Watch

OECD Watch er et internasjonalt nettverk av sivilsamfunnsorganisasjoner som jobber med å sikre at selskaper respekterer OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv. Les OECD Watch’ råd til klagere

Klageskjema

Benytt gjerne vårt klageskjema. Ferdig utfylt skjema med vedlegg sendes til oecdncp@mfa.no

Kontaktpunktets arbeidsspråk er primært norsk (bokmål og nynorsk) og engelsk, men vi kan bistå med oversettelser i tilfeller der klager ikke kan leveres på norsk eller engelsk.

RELEVANTE LENKER

OECDs database

Vil du vite mer om hva slags klager som behandles internasjonalt? OECD logger alle saker i en åpen database.

Klagesaker behandlet i Norge

Vil du vite mer om hva slags saker Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv har behandlet de sist årene?

Klagebehandling i 5 steg

Likebehandling av er et viktig prinsipp. Kontaktpunktet har klare prosedyrer for behandling av klagesaker.