OECD inviterer til webinar og rapportlansering 14. desember, for å markere 20 år med nasjonale kontaktpunkt. Kontaktpunktene er en unik ikke-juridisk klagemekanisme for å håndtere næringslivets påvirkning på mennesker og samfunnet. Alle de 49 landene som er tilsluttet OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv er forpliktet til å nedsette nasjonale kontaktpunkt.
Tema for webinaret er Providing access to remedy: 20 years later and the road ahead – se program og påmeldingsside, og klikk her for å lese OECD-rapporten.
500 klagesaker om næringslivet påvirkning i 100 land
De nasjonale kontaktpunktene har håndtert over 500 klagesaker angående næringslivsrelatert påvirkning i over 100 land. OECD-rapporten som lanseres på webinaret redegjør for 20 år med kontaktpunktordningens rolle i klageadgang og gjenoppreising.
Frode Elgesem i panelsamtale
Markeringen vil foregå som et interaktivt webinar, med åpningsinnlegg fra professor Christine Kaufmann, leder av OECDs arbeidsgruppe for ansvarlig næringsliv – OECD Working Party on Responsible Business Conduct. Det vil være to panelsamtaler som drøfter funnene i rapporten, der leder av Norges Kontaktpunkt, Frode Elgesem, vil delta.
Strømmes på Youtube
Arrangementet vil strømmes live på Youtube, klikk på lenken her.
[dss-hidden]Klikk her for å lese OECD-rapporten: Providing access to remedy: 20 years and the road ahead
Ti banebrytende klagesaker håndtert av kontaktpunktene
Norges Kontaktpunkt vil i forbindelse med 20-års markering lansere et kompendium som presenterer ti banebrytende klagesaker håndtert av kontaktpunktordningen, rettet mot bl.a. Statkraft, NBIM, Heineken, DNO, ING Bank og Fifa. Klikk her for å laste ned kompendiet.