Tekstil og sko
Formålet med veilederen er å bedre forholdene i leverandørkjeden i tekstil- og skobransjen angående menneskerettigheter, arbeidsforhold og miljø.
Tekstil og sko er noen av verdens største forbruksvarer, og det er risiko for at OECDs retningslinjer ikke blir etterlevd i denne bransjen. Veilederen skal hjelpe selskaper i arbeidet med å unngå negative konsekvenser av sitt virke og den gir spesifikke råd til bedrifter innen sektoren. Veilederen gir en innføring i metoden aktsomhetsvurderinger, og er et nyttig verktøy for å håndtere krevende situasjoner i en kompleks sektor.
Egen kjønnsdimensjon
Sko- og tekstilsektoren preges av at en stor del av arbeidstokken i leverandørkjeden består av kvinner. Kvinner er dermed mer sårbare for negative effekter som lavere lønn, utrygge arbeidsvilkår og seksuell trakassering på arbeidsplassen. Veilederen anbefaler derfor at prosessen med aktsomhetsvurderinger må sette søkelys på kvinner i alle ledd.
Veilederen er utviklet i samarbeid mellom globale interessenter som næringsliv, sivilt samfunn, arbeidstakerforeninger, akademia og myndigheter.
Relevante lenker
- Veilederen i sin helhet: OECD Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains in the Garment and Footwear Sector (engelsk)
- Veilederen i sin helhet: OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlige leverandørkjeder i tekstil- og skosektoren (norsk)
- Innføringsveileder i OECDs veileder (norsk)
- Brosjyre om veilederen (engelsk)
- Ressursside om veilederen (engelsk)
Relevante saker
-
Hvordan bidra til en mer ansvarlig sko- og klesbransje? Lærerikt OECD-forum
Kontaktpunktet deltok på det internasjonale OECD-forumet i Paris 30-31. januar.
-
Gode diskusjoner i workshop om ansvarlig forretningsskikk i tekstil og skosektoren
Kontaktpunktet, i samarbeid med Initiativ for etisk handel, HM Norge og Norwegian Fashion Hub, gjennomførte 7. juni en workshop om ...
-
Et globalt instrument for en ansvarlig tekstil- og skosektor
– OECDs nye veileder skaper en felles forståelse for bedrifters ansvar i globaliseringens tidsalder, skriver Roel ...
-
Ferdigbehandla enkeltsak i det danske Kontaktpunkt
I etteroppgjer etter Rana Plaza-katastrofen har det danske OECD-kontaktpunktet funne at eit nordisk herreklærkonsern ikkje hadde gode nok kontrollrutinar for ...