Egenvurdering i aktsomhetsvurderinger
Kan din bedrift knyttes til skade på mennesker, samfunn og miljø? Hva kan gjøres for å hindre at det skjer? Aktsomhetsvurderinger hjelper virksomheter med å unngå og håndtere negativ påvirkning og skade på mennesker, samfunn og miljø. Det handler om å kartlegge, forhindre, begrense og gjøre rede for hvordan virksomheten håndterer risiko for negativ påvirkning og retter opp skade.
Egenvurdering – hvordan arbeider din bedrift med aktsomhetsvurderinger
Trinnene i aktsomhetsvurderinger
Dette trinnet handler om å ha relevante retningslinjer og planer for aktsomhetsvurderinger vedtatt hos ledelsen. Retningslinjer og planer bør omfatte hele virksomheten, leverandørkjeden og forretningsforbindelser. Det er viktig at ansvar for å gjennomføre aktsomhetsvurderinger er tydelig plassert og at alle involverte vet hva de skal gjøre. Dette trinnet handler også om å bidra til ansvarlig forretningsdrift hos leverandører og forretningsforbindelser, gjennom avtaler og kontrakter.
Dette trinnet handler om å identifisere virksomhetens mulige og faktiske negative effekt, inkludert i leverandørkjeden, for å kunne prioritere den mest alvorlige risikoen for mennesker, samfunn og miljø. Det handler om å først danne seg et overordnet risikobilde, for så å prioritere risikoområder for grundigere kartlegging og tiltak. Videre handler det om å vurdere hvordan bedriften er involvert i eventuell negativ effekt, for å fastslå riktig respons. Involvering av interessenter er sentralt.
Dette trinnet handler om å håndtere funn fra kartleggingen, ved både å stanse egen negativ påvirkning, og å utvikle og iverksette planer og rutiner for å forebygge framtidig negativ påvirkning.
Dette trinnet handler om å sikre at bedriften har nok informasjon til å vurdere om det som gjøres faktisk fungerer. Gode systemer for å registrere og håndtere informasjon danner også grunnlaget for at virksomheten kan kommunisere eksternt.
Dette trinnet handler om å kommunisere eksternt om hvordan virksomheten håndterer risiko, og om hvordan skade i egen virksomhet og i leverandørkjeden eller hos andre forretningsforbindelser er håndtert. Kommunikasjon med berørte rettighetshavere er viktig.
Dette trinnet handler om å rette opp skade bedriften har forårsaket eller bidratt til. Det handler også om å sørge for, eller samarbeide om, at de som er skadelidende eller potensielt skadelidende har tilgang til en klageordning for å få sin sak hørt.
Om verktøyet
I egenvurderingen skal selskapet svare ja, nei eller delvis på påstander for hvert trinn i aktsomhetshjulet. Når testen er utført, får brukeren en resultatprofil som viser hvordan de ligger an i arbeidet med hvert trinn i aktsomhetsvurderingene.
Verktøyet er basert på OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv. For mer praktisk veiledning, se Kontaktpunktets innføringsveileder til OECDs veileder. Det vil være nyttig å ha følgende dokumenter for hånden når man gjennomfører testen:
- OECDs retningslinjer ENGELSK – NORSK
- OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger ENGELSK – NORSK – INNFØRINGSVEILEDER
Publikasjoner kan bestilles uten kostnad hos Kontaktpunktet.
Om funksjoner i verktøyet
Start med å svare på påstandene i trinn en. OBS – for å gå videre til neste steg må du ha svart ja/ned eller delvis på alle spørsmål. Svarene kan lagres anonymt og man kan gå tilbake til testen.
Klikk på spørsmålstegns-ikonet for informasjonsbokser med mer informasjon, lenker eller forklaring av begrep som er markert med stjerne.
Mer om aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv:
Et sentralt element i OECDs retningslinjer er forventningen om at selskaper gjennomfører aktsomhetsvurderinger, for å unngå skade på mennesker, samfunn og miljø. Selskaper bør kartlegge, forebygge og håndtere negative effekter fra virksomheten, leverandørkjeden og forretningsforbindelser, og kommunisere utad hvilke tiltak som er iverksatt for å håndtere negativ effekt. Kort fortalt; du må forstå de risikoene du er knyttet til, håndtere dem og informere om det du gjør. Les mer om aktsomhetsvurderinger her.