Unik klageordning

Kontaktpunktsystemet gir organisasjoner og enkeltpersoner et sted å henvende seg når de mener at et selskap har opptrådt i strid med OECDs retningslinjer.

Prosessen er ikke-rettslig og den eneste internasjonalt anerkjente klagemekanismen for ansvarlig næringsliv.  
 
Kontaktpunktet tilbyr en unik arena for dialog og mekling mellom partene, og støtter dem i arbeidet med å finne løsninger som er forenlige med retningslinjene og som partene kan enes om. Løsningene har vist seg å ha ringvirkninger utover den konkrete saken, gjennom å påvirke andre aktører i positiv retning.

Kontaktpunktet behandler saker mot selskaper som opererer i eller fra Norge. Saksbehandlingen skal være upartisk, forutsigbar, rettferdig og i tråd med retningslinjene.   

Sakene behandles i henhold til OECDs og Kontaktpunktets prosedyrer for behandling av enkeltsaker. 

Les om klagebehandlingen i 5 steg

Kontaktpunktet trekker i økende grad på ekstern meklerekspertise. Klagesakene er ofte komplekse, og det kan være en fordel både med erfaring som mekler og kunnskap om problemstillingene klagene omfatter.  

I noen tilfeller er det nyttig for partenes tillit til prosessen å engasjere internasjonale meklere, uten nasjonal tilknytning til partene – som også har kunnskap om næringen klagen omhandler.

Meklerne Knut Kaasen, UiO, og Mats Ruland, Riksmekler holder meglingsmøte i Utenriksdepartementets lokaler, i regi av Norges Kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv.

«OECDs klagemekanisme har klare rammer for hva som skal skje og hva utfallet kan bli. Tydelige rammer gir partene forutsigbarhet.» 

Knut Kaasen, professor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo