Klagesaker

Klagesaker behandlet av de nasjonale kontaktpunktene er en god kilde til kunnskap, enten du vil styrke aktsomhetsarbeidet eller vurderer å sende inn en klage.

Siden klageordningen ble opprettet i 2000, har kontaktpunktene håndtert mer enn 650 saker knyttet til selskapers aktiviteter i over 100 land.

Hva handler klagene om?

OMRÅDER: Siden 2011 har de fleste klagesakene behandlet
av kontaktpunktene handlet om følgende:

57% overordnede retningslinjer
51% menneskerettigheter
48% arbeidstakerrettigheter

KLAGERE: Siden 2011 har de fleste klagesaker blitt innsendt av:

39% sivilsamfunnsorganisasjoner
33% fagforeninger
19% enkeltpersoner

RESULTATER: Siden 2011 har 56 prosent
av klagesaker resultert i en avtale

Mann i dress sitter foran skjermer og snakker til et kamera i forgrunnen.
Meklerne Knut Kaasen, UiO, og Mats Ruland, Riksmekler, holder meklingsmøte i Utenriksdepartementets lokaler, i regi av Norges kontaktpunkt for ansvarlig næringsliv.

Kontaktpunktet behandler saker mot selskaper som opererer i eller fra Norge. Vi publiserer status for pågående saker, samt resultater og dokumentasjon for samtlige avsluttede saker behandlet av Kontaktpunktet.

OECD har en søkbar database over alle klagesaker mottatt av nasjonale kontaktpunkt om påstått manglende etterlevelse av OECDs retningslinjer.