Klagesaker behandlet i Norge

Kontaktpunktet behandler saker mot selskaper som opererer i eller fra Norge.

Klageprosessen er ikke-rettslig. Kontaktpunktet tilbyr dialog og mekling mellom partene, og målet er å komme frem til en felles løsning. Saksbehandlingen skal være upartisk, forutsigbar, rettferdig og i tråd med OECDs retningslinjer og Kontaktpunktets prosedyrer.

Pågående klagesaker

Når Kontaktpunktet mottar en klage vil innklaget selskap tilbys mulighet til å gi et tilsvar. Deretter gjør Kontaktpunktet en innledende vurdering, basert på bestemte kriterier, om klagen skal tas til behandling. Denne vurderingen offentliggjøres innen tre måneder etter at klage er mottatt.  

Hvis Kontaktpunktet tar klagen til behandling vil partene tilbys dialog og mekling, med mål om at de skal komme til enighet om hvordan saken kan løses. Det kan danne grunnlag for en avtale eller en felles erklæring fra partene. Dersom partene ikke kommer til enighet, vil Kontaktpunktet utrede saken. I begge tilfeller vil saken avsluttes med en offentlig slutterklæring fra Kontaktpunktet, som publiseres innen 18 måneder etter at klage er mottatt. I komplekse saker eller ved utforutsette hendelser kan dette ta lenger tid.

Partene forplikter seg til å opprettholde konfidensialitet i perioden med dialog og mekling. Det samme gjelder meklerne og Kontaktpunktet fram til slutterklæring er offentliggjort.

Avsluttede klagesaker

Når en sak er avsluttet publiserer vi resultatet med tilhørende dokumentasjon på våre nettsider.


Klagesaker avsluttet før 2011

Fellesforbundet vs Kongsberg Automotive

Cedha vs Nordea

Forum for utvikling og miljø vs Aker Kværner

Det internasjonale transportarbeiderforbundet vs Gard