Kan din bedrift knyttes til skade på mennesker, samfunn og miljø? Hva kan gjøres for å hindre at det skjer?
Aktsomhetsvurderinger hjelper virksomheter med å unngå og håndtere negativ påvirkning og skade på mennesker, samfunn og miljø. Det handler om å kartlegge, forhindre, begrense og gjøre rede for hvordan virksomheten håndterer risiko for negativ påvirkning og retter opp skade.
Veiledning for verktøyet

I egenvurderingen skal selskapet svare ja, nei eller delvis på påstander for hvert trinn i aktsomhetshjulet. Når testen er utført, får brukeren en resultatprofil som viser hvordan de ligger an i arbeidet med hvert trinn i aktsomhetsvurderingene.
Verktøyet er basert på OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv.
Dette trinnet handler om å ha relevante retningslinjer og planer for aktsomhetsvurderinger vedtatt hos ledelsen. Retningslinjer og planer bør omfatte hele virksomheten, leverandørkjeden og forretningsforbindelser. Det er viktig at ansvar for å gjennomføre aktsomhetsvurderinger er tydelig plassert og at alle involverte vet hva de skal gjøre. Dette trinnet handler også om å bidra til ansvarlig forretningsdrift hos leverandører og forretningsforbindelser, gjennom avtaler og kontrakter.
EGENTEST TRINN 1
Dette trinnet handler om å identifisere virksomhetens mulige og faktiske negative effekt, inkludert i leverandørkjeden, for å kunne prioritere den mest alvorlige risikoen for mennesker, samfunn og miljø. Det handler om å først danne seg et overordnet risikobilde, for så å prioritere risikoområder for grundigere kartlegging og tiltak. Videre handler det om å vurdere hvordan bedriften er involvert i eventuell negativ effekt, for å fastslå riktig respons. Involvering av interessenter er sentralt.
EGENTEST TRINN 2
Dette trinnet handler om å håndtere funn fra kartleggingen, ved både å stanse egen negativ påvirkning, og å utvikle og iverksette planer og rutiner for å forebygge framtidig negativ påvirkning.
EGENTEST TRINN 3
Dette trinnet handler om å sikre at bedriften har nok informasjon til å vurdere om det som gjøres faktisk fungerer. Gode systemer for å registrere og håndtere informasjon danner også grunnlaget for at virksomheten kan kommunisere eksternt.
EGENTEST TRINN 4
Dette trinnet handler om å kommunisere eksternt om hvordan virksomheten håndterer risiko, og om hvordan skade i egen virksomhet og i leverandørkjeden eller hos andre forretningsforbindelser er håndtert. Kommunikasjon med berørte rettighetshavere er viktig.
EGENTEST TRINN 5
Dette trinnet handler om å rette opp skade bedriften har forårsaket eller bidratt til. Det handler også om å sørge for, eller samarbeide om, at de som er skadelidende eller potensielt skadelidende har tilgang til en klageordning for å få sin sak hørt.
EGENTEST TRINN 6
Praktisk veiledning
For mer praktisk veiledning, se/last ned Kontaktpunktets innføringsveileder til OECDs veileder.
